Kerkepad 7 juni 1987
Gevonden in de Schatkamer van Beeld en Geluid
een uitzending van Kerkepad 7 juni 1987
met daarin o.a. de Stefanuskerk te Westerbork
Hier kunt u de uitzending van Kerkepad terug kijken
een uitzending van Kerkepad 7 juni 1987
met daarin o.a. de Stefanuskerk te Westerbork
Hier kunt u de uitzending van Kerkepad terug kijken
Feest van de Geest - kerkentoer
Tijdens mijn vakanties bezocht ik van jongsaf aan graag kerken. Van heel kleine kerkjes op IJsland tot monumentale kathedralen in Spanje en Italië. Maar Drenthe kwam er tot nu toe wat bekaaid vanaf. Het Feest van de Geest gaf mij een unieke kans om in korte tijd de 12 deelnemende kerken in Zuid Drenthe te bezoeken.
In onze eigen Stefanuskerk was het mooie, ingetogen, werk van Annet Verplanke te zien. Haar schilderij, speciaal voor Feest van de Geest gemaakt, laat zien dat het ook bij samenwerking belangrijk is om elkaar te verstaan.
Op zondagmiddag 17 juni bezocht ik de eerste vijf kerken.
Ik begon in de kerk van Aalden, waar ik onder de indruk was van het prachtige kunstwerk van Sjoukje Louwerse, met een zwerm spreeuwen.
In de prachtige hallenkerk in Sleen was ik gecharmeerd van de kleurrijke glaskunst van Anneke Bijker. Door naar de Dorpskerk in Dalen, waar Ada Veldman exposeerde met boeiende foto’s van Drentse natuur. In het liefelijke kerkje van Oosterhesselen genoot ik van de beeldhouwkunst van Anneke van der Meulen. Tot slot de kerk in Hollandscheveld, die dit jaar 175 jaar bestaat. Hier mocht ik een vlakje inkleuren van de engel van kunstenaar Geert Oldenbeuving.
Op zaterdagmiddag 23 juni een rondrit langs de volgende vijf kerken.
Eerst naar de Mariakerk in Ruinen, ook alweer zo’n robuuste eeuwenoude kerk. Hier exposeerde Jona Huizing met o.a. sieraden van polymeerklei. De enthousiaste vrijwilliger gaf me een rondleiding door de nieuwe aanbouw bij de kerk. Dan naar Gereformeerde kerk in Berghuizen, mooi gelegen aan een ven. De kunstenaar Harm Echten was aanwezig en werkte aan een potloodtekening. Bijzonder vond ik zijn werken gemaakt van lood en koper, gewoon afvalproducten die hij hergebruikt. De schaapskudde op een palet vond ik prachtig.
Op naar de Bartholomeüskerk in Ruinerwold. Een complete verrassing. Ik wist van het bestaan van deze kerk niet af. Hier had ik een gesprek met de koster die naast de kerk woont. Kunstenaar Jitske van der Wal beeldde hier werken met de Ark van Noach uit.
In de Ontmoetingskerk in Zuidwolde genoot ik van het schilderwerk van Zwaantje ten Have en Niesje Metselaar. Dan naar de Hoofdstraatkerk in Hoogeveen met objecten en schilderwerk van Jolande Leurink en Diny Bisschop.
Op maandag 25 juni waren we met z’n drieën als gastheer en gastvrouw in de Stefanuskerk en kon ik even wegglippen om de Voorhof te bezoeken. Hier werd ik echt wel geraakt door de twee werken van Thea Oost op het podium. Het thema “Elkaar verstaan” is heel treffend weergegeven met de harten en de gezichten.
Mijn toer langs de Drentse kerken smaakt naar meer en krijgt zeker een vervolg. Wat hebben we prachtige, vaak monumentale, kerken in onze eigen provincie.
In onze eigen Stefanuskerk was het mooie, ingetogen, werk van Annet Verplanke te zien. Haar schilderij, speciaal voor Feest van de Geest gemaakt, laat zien dat het ook bij samenwerking belangrijk is om elkaar te verstaan.
Op zondagmiddag 17 juni bezocht ik de eerste vijf kerken.
Ik begon in de kerk van Aalden, waar ik onder de indruk was van het prachtige kunstwerk van Sjoukje Louwerse, met een zwerm spreeuwen.
In de prachtige hallenkerk in Sleen was ik gecharmeerd van de kleurrijke glaskunst van Anneke Bijker. Door naar de Dorpskerk in Dalen, waar Ada Veldman exposeerde met boeiende foto’s van Drentse natuur. In het liefelijke kerkje van Oosterhesselen genoot ik van de beeldhouwkunst van Anneke van der Meulen. Tot slot de kerk in Hollandscheveld, die dit jaar 175 jaar bestaat. Hier mocht ik een vlakje inkleuren van de engel van kunstenaar Geert Oldenbeuving.
Op zaterdagmiddag 23 juni een rondrit langs de volgende vijf kerken.
Eerst naar de Mariakerk in Ruinen, ook alweer zo’n robuuste eeuwenoude kerk. Hier exposeerde Jona Huizing met o.a. sieraden van polymeerklei. De enthousiaste vrijwilliger gaf me een rondleiding door de nieuwe aanbouw bij de kerk. Dan naar Gereformeerde kerk in Berghuizen, mooi gelegen aan een ven. De kunstenaar Harm Echten was aanwezig en werkte aan een potloodtekening. Bijzonder vond ik zijn werken gemaakt van lood en koper, gewoon afvalproducten die hij hergebruikt. De schaapskudde op een palet vond ik prachtig.
Op naar de Bartholomeüskerk in Ruinerwold. Een complete verrassing. Ik wist van het bestaan van deze kerk niet af. Hier had ik een gesprek met de koster die naast de kerk woont. Kunstenaar Jitske van der Wal beeldde hier werken met de Ark van Noach uit.
In de Ontmoetingskerk in Zuidwolde genoot ik van het schilderwerk van Zwaantje ten Have en Niesje Metselaar. Dan naar de Hoofdstraatkerk in Hoogeveen met objecten en schilderwerk van Jolande Leurink en Diny Bisschop.
Op maandag 25 juni waren we met z’n drieën als gastheer en gastvrouw in de Stefanuskerk en kon ik even wegglippen om de Voorhof te bezoeken. Hier werd ik echt wel geraakt door de twee werken van Thea Oost op het podium. Het thema “Elkaar verstaan” is heel treffend weergegeven met de harten en de gezichten.
Mijn toer langs de Drentse kerken smaakt naar meer en krijgt zeker een vervolg. Wat hebben we prachtige, vaak monumentale, kerken in onze eigen provincie.
Mikondo verteld door Mieke Rang
Impressie in beeld en geluid van het bezoek van Mieke Rang aan de Voorhof in april 2026
Excursie Nijkleaster op 15 april en 6 mei 2026
Op de woensdagen 15 april en 6 mei hebben in totaal zo’n 20 leden van de Voorhof en Stefanus gemeenten een bezoek aan Jorwerd in Friesland gebracht.
Dit in het kader van het jaarthema van de PKN “Laat je verrassen door Gods geest”.
Het boek “Hoe Goed verdween uit Jorwerd” van Geert Mak heeft het dorp flink op de kaart gezet. Jorwerd staat in de bestseller model voor de teloorgang van het leven op het Friese platteland en de voortgaande ontkerkelijking. Toch ligt in Jordwerd de basis van een nieuwe open geloofsgemeenschap. De Rebadtsjerke en klooster Westerhûs vormen samen de uitvalsbasis van stichting Nijkleaster.
De stenen kerk dateert uit het begin van de twaalfde eeuw, waarschijnlijk heeft er daarvoor nog een houten kerk gestaan. De toenmalige rooms-katholieke parochie heeft Sint Radboud (Bisschop van Utrecht 899-917) als beschermheilige gekozen. Bisschop Radboud stamt van moederszijde af van de beroemde Friese koning Redbad. De kerk van Jorwerd is trouwens de enige kerk in Friesland die aan deze heilige is gewijd.
Vrijwel elke woensdag is de kerk geopend voor bezoekers om anderen te ontmoeten in liturgie en gesprek, stilte en wandeling.
We werden ontvangen door één van de vrijwillige kloosterpredikanten. Zij verzorgde een korte viering met liederen (ook in de friese taal), een bijbellezing, stilte en bezinning.
Samen met onze groep van tien, namen er zo’n 50 bezoekers deel aan de viering.
Na de viering was er ruimte voor kennismaking met elkaar, waarbij ieder in de kring antwoord gaf op de vraag “Stel, je had een afspraak en deze gaat niet door. Wat ga je dan doen in plaats van de afspraak? “. Dat leverde heel wat verschillende antwoorden op, variërend van lezen, tuinieren, buiten zitten, wandelen, tot er op uit met de zeilboot en klussen. Na de koffie volgde een heerlijke wandeling in de lentezon door het groene Friese landschap. Een deel van de wandeling gebeurde in stilte. Op de terugweg kregen we de vraag “Wanneer laat jij jouw ware gezicht zien?”. Dit mochten we bespreken met één van de medewandelaars. Tot slot volgde een lunch, ook weer in de kring, waarbij ieder kon toelichten hoe het gesprek was verlopen met ook weer heel wat verrassende verhalen.
We kunnen terugkijken op twee bijzondere en inspirerende dagen in Jorwerd.
Voor meer informatie over de stichting Nijkleaster, zie https://nijkleaster.frl/

Dit in het kader van het jaarthema van de PKN “Laat je verrassen door Gods geest”.
Het boek “Hoe Goed verdween uit Jorwerd” van Geert Mak heeft het dorp flink op de kaart gezet. Jorwerd staat in de bestseller model voor de teloorgang van het leven op het Friese platteland en de voortgaande ontkerkelijking. Toch ligt in Jordwerd de basis van een nieuwe open geloofsgemeenschap. De Rebadtsjerke en klooster Westerhûs vormen samen de uitvalsbasis van stichting Nijkleaster.
De stenen kerk dateert uit het begin van de twaalfde eeuw, waarschijnlijk heeft er daarvoor nog een houten kerk gestaan. De toenmalige rooms-katholieke parochie heeft Sint Radboud (Bisschop van Utrecht 899-917) als beschermheilige gekozen. Bisschop Radboud stamt van moederszijde af van de beroemde Friese koning Redbad. De kerk van Jorwerd is trouwens de enige kerk in Friesland die aan deze heilige is gewijd.
Vrijwel elke woensdag is de kerk geopend voor bezoekers om anderen te ontmoeten in liturgie en gesprek, stilte en wandeling.
We werden ontvangen door één van de vrijwillige kloosterpredikanten. Zij verzorgde een korte viering met liederen (ook in de friese taal), een bijbellezing, stilte en bezinning.
Samen met onze groep van tien, namen er zo’n 50 bezoekers deel aan de viering.
Na de viering was er ruimte voor kennismaking met elkaar, waarbij ieder in de kring antwoord gaf op de vraag “Stel, je had een afspraak en deze gaat niet door. Wat ga je dan doen in plaats van de afspraak? “. Dat leverde heel wat verschillende antwoorden op, variërend van lezen, tuinieren, buiten zitten, wandelen, tot er op uit met de zeilboot en klussen. Na de koffie volgde een heerlijke wandeling in de lentezon door het groene Friese landschap. Een deel van de wandeling gebeurde in stilte. Op de terugweg kregen we de vraag “Wanneer laat jij jouw ware gezicht zien?”. Dit mochten we bespreken met één van de medewandelaars. Tot slot volgde een lunch, ook weer in de kring, waarbij ieder kon toelichten hoe het gesprek was verlopen met ook weer heel wat verrassende verhalen.
We kunnen terugkijken op twee bijzondere en inspirerende dagen in Jorwerd.
Voor meer informatie over de stichting Nijkleaster, zie https://nijkleaster.frl/

Orgeltocht zaterdag 8 november 2025
Impressie in beeld en geluid van de orgeltocht Kop van Overijssel op zaterdag 8 november 2025.
Expositie doopjurken
Goedbezochte doopjurken-expositie in de Stefanuskerk
Vanaf 1e Pinksterdag, 8 juni, tot en met dinsdag 15 juli was er een doopjurken-expositie in de Stefanuskerk.
Ruim 450 mensen bezochten deze expositie en de reacties waren erg positief.
Meerdere bezoekers kwamen nogmaals kijken en namen andere geïnteresseerden mee.
Sommige jurken waren meer dan 100 jaar oud.
Door leden van beide Westerborker kerken waren de doopjurken uitgeleend voor deze geslaagde expositie.



